joi, 18 martie 2010

Necesitatea Planului de afaceri

Necesitatea unui plan de afaceri derivă din alte două considerente:
 managerul unei afaceri oricât de organizat ar fi, chiar şi atunci când subordonaţii săi sunt calitativ de excepţie, poate găsi într-un plan de afaceri instrumentul optim de cristalizare a obiectivelor şi paşilor necesari pentru a ajunge la acestea furnizând un cadru de desfăşurare al activităţilor de management (asemenea unui ghid de lucru). Identificarea şi cuantificarea obiectivelor de activitate ale firmei se constituie asemenea unei succesiuni obligatorii de stabilire şi parcurgere a obiectivelor (determinând necesitatea de a aloca termene de realizare pentru acestea), permiţând oricărui manager sau grup managerial să îşi stabilească performanţele activităţii prestate mult mai eficient decât prin simpla parcurgere şi interpretare a datelor de bilanţ. În plus, dacă ne punem in locul unui acţionar este evident că acesta are posibilitatea să vadă cu adevarat rezultatele managementului şi să estimeze gesturile sale viitoare raportat la forma de afacere sau forma de management - mai ales în condiţiile actuale de "management" când aproape orice persoană angajată în funcţii manageriale tinde să se uzeze de orice mijloc pentru a-şi atinge obiectivele propuse.
 a doua ratiune "de existenţă" este cea legată de posibilitatea de a promova afacerea respectivă în orice moment către un potenţial investitor prin intermediul unui eficient instrument descriptiv, planul de afaceri. Se poate spune că un plan de afaceri este asemenea "cartuşului pe ţeavă" care poate fi tras oricând în direcţia dorită.

În general, un plan de afaceri realizat pentru atragerea de capital are urmatoarele obiective:
 propuneri de finanţare prin participare la capital, dezvoltate de către acţionarii, asociaţii, proprietarii unor firme cu sau fără creştere rapidă şi care au nevoie de capital pentru a finanţa creşterea;
 propuneri de finanţare pentru derularea sau achiziţia unei afaceri;
 propuneri de finanţare cu diverse condiţii iniţiate de diverse organisme în diverse scopuri (PHARE, FEADR, BANCI, Societati de investitii, etc.).

Modul de prezentare al planului este foarte important, planul trebuie sa fie clar şi bine structurat. Planul de afaceri trebuie să convingă potenţialul investitor, că afacerea propusă va asigura o lichiditate constantă, care va permite returnarea capitalului investit.

Băncile sunt cea mai frecventă sursă de finanţarea de aceea ne vom concentra asupra lor şi asupra modului în care trebuie prezentat un plan în faţa lor.

De obicei băncile deţin suficiente informaţii cu privire la rata de a success a afacerilor. Pentru orice bancă un debitor ideal dispune de următoarele trăsături esenţiale :
 în cazul unei afaceri existente, un cash-flow care să asigure rambursarea împrumutului;
 pentru o afacere nouă, experienţa proprietarului este foarte importantă, precum şi gradul de implicare în afacere;
 un solicitant de credit care are rezultate financiare şi garanţii suficiente pentru a face faţă unor probleme neaşteptate.

Atunci când un întreprinzător solicită un credit de la o bancă, bancherii urmăresc aspectele;
 calitatea solicitantului;
 capacitatea financiară;
 garanţiile;
 aportul propriu.