În ceea ce priveşte descrierea mediului de afaceri se poate începe cu piaţa actuală. Se vor prezenta:
Clienţii, sub forma unui tabel care să conţină numele şi adresa clientului, forma de proprietate, anul şi valoarea tranzacţiilor (exprimate în lei şi/ sau altă monedă solicitată).
Notă: unele planuri de finanţare solicită prezentarea mult mai amanunţită, analiza anuală fiind defalcată pe fiecare client în parte cu determinarea ponderii valorice (exprimare procentuală) faţă de total piaţă. Suplimentar la această analiză se vor însera date referitoare la sistemul de distribuţie utilizat şi la cel necesar. De reţinut este faptul că această parte necesară a unui plan de afaceri poate părea celor mai mulţi dintre noi a fi aducătoare de deservicii, cel puţin din punctul de vedere al dezvăluirii clienţilor. Cu toate acestea este bine să se ştie că prezentarea clienţilor este o formă de confirmare a valorii firmei şi a produselor sau serviciilor acestora, fapt pentru care, aparentul deserviciu este, de fapt, un serviciu real.
Concurenţii (nume, date cunoscute despre aceştia, obiecte de activitate, etc. – date obiective şi succinte). Chiar dacă pare că nu este necesar să aveţi astfel de cunoştinţe, lipsa de date referitoare la concurenţi relevă fie necunoaşterea pieţei prezente şi viitoare, fie un fel de recunoaştere a lipsei de calitate a produselor/ serviciilor realizate sau potenţial realizabile.
Poziţia produsului societăţii/ produselor/ serviciilor fară de concurenţă - este o mică detaliere a prezentării concurenţei care are atât valoare de prezentare a potenţialului firmei/ produselor/ serviciilor cât şi de relevare a forţei de stăpânire a parametrilor concurenţiali.
Factorii de mediu; sistemul politic, politici economice, sistem juridic, performantele mcaroeconomice, tendinţele industriei în care veţi activa, nivelul tehnologic, resursele umane, piaţa financiară, piaţa imobiliară.
duminică, 21 martie 2010
sâmbătă, 20 martie 2010
Produse sau servicii
Aceasta secţiune este reprezentată de descrierea principalelor produse sau servicii, a pieţelor şi a cererii, în care se va defini cu exactitate ceea ce urmează a se dezvolta/ produce, etc. sau vinde.
Lungimea secţiunii va varia în funcţie de numărul şi complexitatea produselor care sunt planificate şi trebuie scrisă într-un limbaj uzual (trebuie să se ţină seama că este necesară, atunci când este cazul, şi prezentarea produselor deja existente, care au legătură cu viitoarele produse sau servicii care vor fi realizate în urma dezvoltarilor induse de finanţarea solicitată sau programată prin planul de afaceri).
Pentru a cuprinde cât mai bine toate informaţiile despre noile produse sau servicii, vă recomand următoarea schemă de prezentare:
a) prezentarea – în această secţiune se va descrie fizic produsul sau serviciul, pot fi incluse în anexe fotografii, schiţe, etc;
b) necesitatea – se vor prezenta diferitele utilizări ale produsului sau serviciului, caracteristicile care-l fac unic, interesul clienţilor şi potenţialul afacerii. Tot în această secţiune se va prezenta şi ciclul de viaţă al produsului;
c) creşterea – exprimă evoluţia produsului/serviciului până în prezent şi modul în care compania apreciază că va evolua în viitor;
d) tehnologia actuală – se va descrie tehnologia pe care o deţine compania în prezent şi tehnologia de care va avea nevoie pentru dezvoltarea noilor produse/servicii;
e) poziţionarea produsului/serviciului pe piaţă – în această secţiune va fi necesară identificarea produselor/serviciilor în piaţă, identificarea produselor/serviciilor concurente, analiza comparativă cu produsele concurente, identificare oportunităţilor din piaţă, identificarea avantajelor care pot fi oferite pentru a depăşi concurenţii;
f) controlul calităţii – o secţiune importantă în care trebuie descrisă modalitatea prin care se vor evita defectele de fabricaţie, metode de evaluare a produselor/serviciilor din punct de vedere al calităţii;
g) evoluţie – secţiune cu o importanţă sporită, în special în domeniile de activitate dinamică, se vor avea în vedere, necesitatea înlocuirii produselor, evoluţia concurenţilor se vor propune activităţi de cercetare-dezvoltare;
h) planul de producţie – în această secţiune se vor prezenta elementele componente ale produsului (materia primă, echipamente, resurse umane, etc.). Se vor prezenta furnizorii, echipamentele, procesul de producţie, locaţia;
Lungimea secţiunii va varia în funcţie de numărul şi complexitatea produselor care sunt planificate şi trebuie scrisă într-un limbaj uzual (trebuie să se ţină seama că este necesară, atunci când este cazul, şi prezentarea produselor deja existente, care au legătură cu viitoarele produse sau servicii care vor fi realizate în urma dezvoltarilor induse de finanţarea solicitată sau programată prin planul de afaceri).
Pentru a cuprinde cât mai bine toate informaţiile despre noile produse sau servicii, vă recomand următoarea schemă de prezentare:
a) prezentarea – în această secţiune se va descrie fizic produsul sau serviciul, pot fi incluse în anexe fotografii, schiţe, etc;
b) necesitatea – se vor prezenta diferitele utilizări ale produsului sau serviciului, caracteristicile care-l fac unic, interesul clienţilor şi potenţialul afacerii. Tot în această secţiune se va prezenta şi ciclul de viaţă al produsului;
c) creşterea – exprimă evoluţia produsului/serviciului până în prezent şi modul în care compania apreciază că va evolua în viitor;
d) tehnologia actuală – se va descrie tehnologia pe care o deţine compania în prezent şi tehnologia de care va avea nevoie pentru dezvoltarea noilor produse/servicii;
e) poziţionarea produsului/serviciului pe piaţă – în această secţiune va fi necesară identificarea produselor/serviciilor în piaţă, identificarea produselor/serviciilor concurente, analiza comparativă cu produsele concurente, identificare oportunităţilor din piaţă, identificarea avantajelor care pot fi oferite pentru a depăşi concurenţii;
f) controlul calităţii – o secţiune importantă în care trebuie descrisă modalitatea prin care se vor evita defectele de fabricaţie, metode de evaluare a produselor/serviciilor din punct de vedere al calităţii;
g) evoluţie – secţiune cu o importanţă sporită, în special în domeniile de activitate dinamică, se vor avea în vedere, necesitatea înlocuirii produselor, evoluţia concurenţilor se vor propune activităţi de cercetare-dezvoltare;
h) planul de producţie – în această secţiune se vor prezenta elementele componente ale produsului (materia primă, echipamente, resurse umane, etc.). Se vor prezenta furnizorii, echipamentele, procesul de producţie, locaţia;
vineri, 19 martie 2010
Afacerea
Este primul capitol al planului de afaceri, în acest capitol este necesar să prezentaţi ideea planului de afaceri. Trebuie să arataţi de unde porniţi şi unde doriţi să ajungeţi.
Acest capitol este foarte important deoarece este „cârligul” cu care poate fi agăţat investitorul. Tot în această secţiune trebuie prezentată strategia afacerii.
Strategia afacerii este obligatorie, fără o strategia nu funcţionează nici o afacere, ea reprezintă sămânţa din care se va dezvolta viitoarea afacere, care va fi planificată prin intermediul planului de afaceri.
Ideea de afacere trebuie să aibă la bază un proces de abordare strategică, o structură logică compusă din:
scopul afacerii;
obiectivele afacerii;
stabilirea activităţilor;
decizii.

Schema 1. Structura logică
Scopul este o finalitate intenţionată, necuantificată şi nedelimitată în timp. Astfel, se poate spune că firma doreşte să realizeze "creşterea vânzărilor", "mărirea cotei de piaţă", "extinderea pieţei", "creşterea profitabilităţii" ş.a. Toate acestea sunt scopuri; ele spun ce se vrea a se realiza dar nu precizează cât anume şi până când.
Obiectivul este un scop măsurabil, ce urmează a fi atins până la o dată viitoare prestabilită.
Activităţile sunt acţiunile ce trebuie întreprinse pentru realizarea obiectivelor.
Prin decizii se realizează activităţile. De exemplu pentru a creşte vânzările cu 10% - activitate, se decide o scădere a preţului cu 10%.
Acest capitol este foarte important deoarece este „cârligul” cu care poate fi agăţat investitorul. Tot în această secţiune trebuie prezentată strategia afacerii.
Strategia afacerii este obligatorie, fără o strategia nu funcţionează nici o afacere, ea reprezintă sămânţa din care se va dezvolta viitoarea afacere, care va fi planificată prin intermediul planului de afaceri.
Ideea de afacere trebuie să aibă la bază un proces de abordare strategică, o structură logică compusă din:
scopul afacerii;
obiectivele afacerii;
stabilirea activităţilor;
decizii.

Schema 1. Structura logică
Scopul este o finalitate intenţionată, necuantificată şi nedelimitată în timp. Astfel, se poate spune că firma doreşte să realizeze "creşterea vânzărilor", "mărirea cotei de piaţă", "extinderea pieţei", "creşterea profitabilităţii" ş.a. Toate acestea sunt scopuri; ele spun ce se vrea a se realiza dar nu precizează cât anume şi până când.
Obiectivul este un scop măsurabil, ce urmează a fi atins până la o dată viitoare prestabilită.
Activităţile sunt acţiunile ce trebuie întreprinse pentru realizarea obiectivelor.
Prin decizii se realizează activităţile. De exemplu pentru a creşte vânzările cu 10% - activitate, se decide o scădere a preţului cu 10%.
joi, 18 martie 2010
Necesitatea Planului de afaceri
Necesitatea unui plan de afaceri derivă din alte două considerente:
managerul unei afaceri oricât de organizat ar fi, chiar şi atunci când subordonaţii săi sunt calitativ de excepţie, poate găsi într-un plan de afaceri instrumentul optim de cristalizare a obiectivelor şi paşilor necesari pentru a ajunge la acestea furnizând un cadru de desfăşurare al activităţilor de management (asemenea unui ghid de lucru). Identificarea şi cuantificarea obiectivelor de activitate ale firmei se constituie asemenea unei succesiuni obligatorii de stabilire şi parcurgere a obiectivelor (determinând necesitatea de a aloca termene de realizare pentru acestea), permiţând oricărui manager sau grup managerial să îşi stabilească performanţele activităţii prestate mult mai eficient decât prin simpla parcurgere şi interpretare a datelor de bilanţ. În plus, dacă ne punem in locul unui acţionar este evident că acesta are posibilitatea să vadă cu adevarat rezultatele managementului şi să estimeze gesturile sale viitoare raportat la forma de afacere sau forma de management - mai ales în condiţiile actuale de "management" când aproape orice persoană angajată în funcţii manageriale tinde să se uzeze de orice mijloc pentru a-şi atinge obiectivele propuse.
a doua ratiune "de existenţă" este cea legată de posibilitatea de a promova afacerea respectivă în orice moment către un potenţial investitor prin intermediul unui eficient instrument descriptiv, planul de afaceri. Se poate spune că un plan de afaceri este asemenea "cartuşului pe ţeavă" care poate fi tras oricând în direcţia dorită.
În general, un plan de afaceri realizat pentru atragerea de capital are urmatoarele obiective:
propuneri de finanţare prin participare la capital, dezvoltate de către acţionarii, asociaţii, proprietarii unor firme cu sau fără creştere rapidă şi care au nevoie de capital pentru a finanţa creşterea;
propuneri de finanţare pentru derularea sau achiziţia unei afaceri;
propuneri de finanţare cu diverse condiţii iniţiate de diverse organisme în diverse scopuri (PHARE, FEADR, BANCI, Societati de investitii, etc.).
Modul de prezentare al planului este foarte important, planul trebuie sa fie clar şi bine structurat. Planul de afaceri trebuie să convingă potenţialul investitor, că afacerea propusă va asigura o lichiditate constantă, care va permite returnarea capitalului investit.
Băncile sunt cea mai frecventă sursă de finanţarea de aceea ne vom concentra asupra lor şi asupra modului în care trebuie prezentat un plan în faţa lor.
De obicei băncile deţin suficiente informaţii cu privire la rata de a success a afacerilor. Pentru orice bancă un debitor ideal dispune de următoarele trăsături esenţiale :
în cazul unei afaceri existente, un cash-flow care să asigure rambursarea împrumutului;
pentru o afacere nouă, experienţa proprietarului este foarte importantă, precum şi gradul de implicare în afacere;
un solicitant de credit care are rezultate financiare şi garanţii suficiente pentru a face faţă unor probleme neaşteptate.
Atunci când un întreprinzător solicită un credit de la o bancă, bancherii urmăresc aspectele;
calitatea solicitantului;
capacitatea financiară;
garanţiile;
aportul propriu.
managerul unei afaceri oricât de organizat ar fi, chiar şi atunci când subordonaţii săi sunt calitativ de excepţie, poate găsi într-un plan de afaceri instrumentul optim de cristalizare a obiectivelor şi paşilor necesari pentru a ajunge la acestea furnizând un cadru de desfăşurare al activităţilor de management (asemenea unui ghid de lucru). Identificarea şi cuantificarea obiectivelor de activitate ale firmei se constituie asemenea unei succesiuni obligatorii de stabilire şi parcurgere a obiectivelor (determinând necesitatea de a aloca termene de realizare pentru acestea), permiţând oricărui manager sau grup managerial să îşi stabilească performanţele activităţii prestate mult mai eficient decât prin simpla parcurgere şi interpretare a datelor de bilanţ. În plus, dacă ne punem in locul unui acţionar este evident că acesta are posibilitatea să vadă cu adevarat rezultatele managementului şi să estimeze gesturile sale viitoare raportat la forma de afacere sau forma de management - mai ales în condiţiile actuale de "management" când aproape orice persoană angajată în funcţii manageriale tinde să se uzeze de orice mijloc pentru a-şi atinge obiectivele propuse.
a doua ratiune "de existenţă" este cea legată de posibilitatea de a promova afacerea respectivă în orice moment către un potenţial investitor prin intermediul unui eficient instrument descriptiv, planul de afaceri. Se poate spune că un plan de afaceri este asemenea "cartuşului pe ţeavă" care poate fi tras oricând în direcţia dorită.
În general, un plan de afaceri realizat pentru atragerea de capital are urmatoarele obiective:
propuneri de finanţare prin participare la capital, dezvoltate de către acţionarii, asociaţii, proprietarii unor firme cu sau fără creştere rapidă şi care au nevoie de capital pentru a finanţa creşterea;
propuneri de finanţare pentru derularea sau achiziţia unei afaceri;
propuneri de finanţare cu diverse condiţii iniţiate de diverse organisme în diverse scopuri (PHARE, FEADR, BANCI, Societati de investitii, etc.).
Modul de prezentare al planului este foarte important, planul trebuie sa fie clar şi bine structurat. Planul de afaceri trebuie să convingă potenţialul investitor, că afacerea propusă va asigura o lichiditate constantă, care va permite returnarea capitalului investit.
Băncile sunt cea mai frecventă sursă de finanţarea de aceea ne vom concentra asupra lor şi asupra modului în care trebuie prezentat un plan în faţa lor.
De obicei băncile deţin suficiente informaţii cu privire la rata de a success a afacerilor. Pentru orice bancă un debitor ideal dispune de următoarele trăsături esenţiale :
în cazul unei afaceri existente, un cash-flow care să asigure rambursarea împrumutului;
pentru o afacere nouă, experienţa proprietarului este foarte importantă, precum şi gradul de implicare în afacere;
un solicitant de credit care are rezultate financiare şi garanţii suficiente pentru a face faţă unor probleme neaşteptate.
Atunci când un întreprinzător solicită un credit de la o bancă, bancherii urmăresc aspectele;
calitatea solicitantului;
capacitatea financiară;
garanţiile;
aportul propriu.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)